DE BMW 3 SERIE TOURING

DE BMW 3 SERIE TOURING. RIJDYNAMIEK EN EFFICIENCY.

GEBOREN SPORTER. MET LANGE ADEM.

DE BMW 3 SERIE TOURING. RIJDYNAMIEK EN EFFICIENCY.

GEBOREN SPORTER. MET LANGE ADEM.

De BMW 3 Serie Touring biedt dynamiek in tal van facetten. Desgewenst zorgen bijvoorbeeld het adaptieve M onderstel of de Variable Sport Steering voor optimale wendbaarheid. Zo geniet u bij een sportievere rijstijl van maximale handling en spoorstabiliteit. BMW TwinPower Turbo motoren en de optionele 8-traps Steptronic Sport transmissie garanderen ultiem rijplezier. Deze en andere technologieën van BMW EfficientDynamics maken fascinerende prestaties mogelijk bij een verbluffend laag verbruik.

DE BMW 3 SERIE TOURING. RIJDYNAMIEK EN EFFICIENCY.GEBOREN SPORTER. MET LANGE ADEM.

De BMW 3 Serie Touring biedt dynamiek in tal van facetten. Desgewenst zorgen bijvoorbeeld het adaptieve M onderstel of de Variable Sport Steering voor optimale wendbaarheid. Zo geniet u bij een sportievere rijstijl van maximale handling en spoorstabiliteit. BMW TwinPower Turbo motoren en de optionele 8-traps Steptronic Sport transmissie garanderen ultiem rijplezier. Deze en andere technologieën van BMW EfficientDynamics maken fascinerende prestaties mogelijk bij een verbluffend laag verbruik.

BMW EFFICIENT DYNAMICS.

BMW Efficient Dynamics.

BMW EFFICIENT DYNAMICS.

Met BMW EfficientDynamics haalt u meer uit elke liter brandstof: meer vermogen, meer efficiency en meer rijplezier. Pure dynamiek dankzij innovatieve technische maatregelen die het verbruik verlagen en tegelijk het rijplezier vergroten – standaard in elke BMW.

 BMW 3 Serie Touring

ATLEET IN TOPVORM.

De rijdynamiek van de BMW 3 Serie Touring.

ATLEET IN TOPVORM.

De rijdynamiek van de BMW 3 Serie Touring.

8-TRAPS STEPTRONIC SPORT TRANSMISSIE.

De 8-traps Steptronic Sport transmissie past zich optimaal aan de individuele rijwensen aan. De bandbreedte reikt daarbij van comfortabel cruisen tot een zeer dynamische rijstijl. Naast automatisch schakelen heeft de bestuurder uiteraard op elk moment de mogelijkheid om handmatig een andere versnelling te kiezen, met aanwijzingen van de schakelindicator. Daarvoor dienen de sportief gevormde transmissiehendel en de schakel-paddles aan het met leder beklede sportstuur.

 

In rijprogramma SPORT is het schakelverloop afgestemd op maximale performance. De minimale toerentalsprongen tussen de versnellingen dragen bij aan de krachtige acceleratie. Bovendien blijft de motor zo altijd binnen een toerentalbereik waarin veel vermogen beschikbaar is. De functie Launch Control regelt het ideale wegrijtoerental en maakt maximale acceleratie vanuit stilstand mogelijk.

 

Bij hogere snelheden reduceert de achtste versnelling het toerental en daarmee het verbruik van de BMW. De nieuw ontwikkelde, effectievere koppelomvormer draagt daar eveneens aan bij. De 8-traps Steptronic Sport transmissie levert in combinatie met de motor topprestaties wat betreft efficiency, krachtoverbrenging en schakelcomfort.

  • 8-traps Steptronic transmissie

    De 8-traps Steptronic transmissie zet maatstaven qua comfort en dynamiek en vormt een centraal onderdeel van het technologiepakket BMW EfficientDynamics. De bijzonder fijne onderlinge afstemming van de versnellingen maakt een optimale krachtontwikkeling mogelijk bij alle snelheden. Dit zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik, terwijl u profiteert van nog meer sportiviteit en dynamiek. En bij hogere snelheden wordt het toerental gereduceerd, wat eveneens bijdraagt aan een lager verbruik en resulteert in minder motorgeluid.

    De koppelomvormer draagt daaraan bij – zelfs wanneer u zelf schakelt. In combinatie met minimale toerentalsprongen en de uiterst nauwkeurige afstemming van de transmissie zorgt deze voor een bijzonder hoog schakelcomfort.

    Geïntegreerde functies zoals anticiperende aandrijving, met herkenning van rijtoestand en verkeerssituatie, hebben aanzienlijke invloed op de schakelkarakteristiek van de transmissie. In elke rijsituatie kiest het systeem afhankelijk van het rijprogramma de optimale versnelling. De anticiperende aandrijving (uitsluitend in combinatie met BMW navigatiesysteem) zorgt bijvoorbeeld dankzij de integratie van navigatiegegevens en transmissieregeling afhankelijk van het routeverloop ofwel voor een sportief directe respons (rijprogramma SPORT) ofwel voor een op comfort gericht schakelprogramma met minder schakelmomenten (rijprogramma COMFORT).

BMW 340i TOURING.

BMW 340i TOURING.

Een soepele krachtontplooiing en rustige draai-eigenschappen vormen de kenmerken van de BMW TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor uit het BMW EfficientDynamics motorengamma. Deze krachtige motor met een cilinderinhoud van 3,0 liter combineert de volledig variabele klepregeling Valvetronic, dubbele VANOS, High Precision Injection en een TwinScroll turbocompressor voor optimale drukvulling van de cilinders. Het resultaat: een topvermogen van 240 kW (326 pk) en een maximaal koppel van 450 Nm bij 1.380–5.000 t/ min. Daarmee brengt de turbobenzinemotor de BMW 340i Touring in adembenemende 5,1 seconden van 0 naar 100 km/h en bereikt hij een topsnelheid van 250 km/h. Door de intelligente technische innovaties daalt het brandstofverbruik daarbij tot gemiddeld slechts 7,0 tot 6,8 liter per 100 km bij een gemiddelde CO2-emissie van slechts 164 tot 158 g/km.
De favoriete aandrijving van elke bestuurder: bijzonder efficiënt, krachtig over een breed toerentalbereik met op elk moment een directe respons, ook bij lage toerentallen – een echte BMW motor.

BMW 320d TOURING EFFICIENT DYNAMICS EDITION.

De BMW 320d EfficientDynamics Edition Touring met BMW TwinPower Turbo 2,0-liter 4-cilinder dieselmotor fascineert liefhebbers van maximale brandstofefficiency en krachtige rijprestaties. De motor levert 120 kW (163 pk) bij 4.000 toeren per minuut en heeft een maximaal koppel van 400 Nm tussen 1.750 en 2.250 toeren per minuut. Daarmee sprint de BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition vanuit stilstand in 8,2 tot 8,1 seconden naar 100 km/h. Toch neemt hij genoegen met slechts 5,0 tot 4,0 liter brandstof gemiddeld op 100 km bij een CO2-emissie van 118 tot 104 g/km.

 

Ook bij lage toerentallen reageert de BMW TwinPower Turbo 2,0-liter 4-cilinder dieselmotor direct op het gaspedaal en onderscheidt zich daarbij dankzij een nieuwe generatie common rail-inspuiting door een bijzonder rustige loop. Zijn turbocompressor met variabele turbinegeometrie zorgt voor een hoge turbodruk en daarmee voor een hoog koppel en grote trekkracht over een breed toerentalbereik.

 

Zijn buitengewone efficiëntie dankt de BMW x20d EfficientDynamics Edition niet in de laatste plaats aan de geoptimaliseerde transmissie, aangepaste schakelindicator en maatregelen ter verbetering van de aerodynamica.

ONDERSTEL.

De BMW 3 Serie zet al sinds generaties maatstaven op het vlak van rijdynamiek. Inmiddels zorgen de doorontwikkelde dempertechnologie, een vernieuwd onderstel en de verfijnde besturing voor nog meer rijplezier. Door de nieuwe afstemming van het onderstel zijn de dynamische eigenschappen in zowel lengte- als dwarsrichting verbeterd. Dat geldt evenzeer voor het M sportonderstel als voor het adaptieve M onderstel. Bovendien is de stuurprecisie vergroot, zijn de carrosseriebewegingen gereduceerd en is de rechtuitstabiliteit geoptimaliseerd. De BMW 3 Serie Touring overtuigt hierdoor met een uitmuntende wegligging, perfecte handling en hoge wendbaarheid. Tegelijk biedt hij in elke situatie optimaal comfort.

  • Adaptief M onderstel

    Het met tien millimeter verlaagde adaptieve M onderstel vergroot het rijdynamische potentieel van de BMW 3 Serie Touring nog eens. De bestuurder kan via de Driving Experience Control de karakteristiek van het onderstel afstemmen op de rijstijl die op dat moment zijn voorkeur geniet – van comfortabel tot bijzonder sportief. Ongeacht de gekozen afstemming passen de elektronisch gestuurde dempers van het adaptieve M onderstel zich in een fractie van een seconde aan op de toestand van het wegdek. Hiervoor maakt het systeem gebruik van tal van sensoren die behalve de wielbewegingen ook de rijsnelheid registreren, om zo de optimale demping in te stellen en tegelijk de rijveiligheid te optimaliseren.

    Voor ontspannen reizen is het rijprogramma COMFORT beschikbaar. Een bijzonder sportieve afstemming van het onderstel met een duidelijk straffere demperafstemming is mogelijk met het rijprogramma SPORT. Wie zijn BMW bijzonder dynamisch wil rijden, kiest voor het rijprogramma SPORT+. Daarbij wordt de functie DTC (Dynamische Tractie Controle) geactiveerd, die meer slip van de aangedreven wielen toelaat, voor uitgesproken sportief rijden op de limiet. De functie DSC is ondertussen niet uitgeschakeld, maar grijpt pas aanzienlijk later in om de BMW te stabiliseren ‒ binnen wat fysiek mogelijk is.

  • Variable Sport Steering

    De Variable Sport Steering inclusief Servotronic zorgt voor een direct en dynamisch rijgedrag met minder stuurbewegingen en minder krachtinspanning. Dit systeem reageert met een variabele stuuroverbrenging op de stuurhoek, onafhankelijk van de actuele rijsnelheid. Zo wordt de voor een bijzonder grote wieluitslag benodigde stuurbeweging gereduceerd. Het systeem beschikt over een snelheidsafhankelijke variabele stuurbekrachtiging (Servotronic). Met de Variable Sport Steering neemt de dynamiek merkbaar toe en verbetert de handling bij een extra sportieve rijstijl in scherpe bochten en tijdens uitwijkmanoeuvres. Tegelijk maakt dit systeem het inparkeren, afslaan en manoeuvreren comfortabeler. Bij kleinere stuurhoeken vertoont de BMW een bijna ongeëvenaarde rechtuitstabiliteit met zeer hoge stuurprecisie.

  • BMW xDrive

    De intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving past zich ook onder ongunstige rijomstandigheden perfect aan om steeds optimale tractie te kunnen bieden. Met xDrive en de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) wint uw BMW aan rij- en spoorstabiliteit. Aangestuurd via de DSC-sensor verdeelt xDrive de aandrijfkracht over voor- en achterwielen en voorkomt zo al in een vroeg stadium de neiging tot over- of onderstuur, wat de spoorstabiliteit verhoogt. Bij kritieke wegcondities hoeft de DSC minder in te grijpen. Daarmee combineert BMW xDrive de voordelen van aandrijving op alle wielen – tractie, spoorstabiliteit en veiligheid – met de toonaangevende dynamiek van een BMW, voor nog meer rijplezier.

DRIVING EXPERIENCE CONTROL INCL. ECO PRO MODUS.

De Driving Experience Control biedt de bestuurder keuze uit het rijprogramma COMFORT voor standaard motor- en transmissieafstemming, de op efficiëntie gerichte ECO PRO Modus, het rijprogramma SPORT voor sportief-dynamisch rijden, en (uitrustingsafhankelijk) rijprogramma SPORT+, dat het rijdynamische grensbereik nog verder legt. De ECO PRO Modus past de karakteristiek van de Steptronic transmissie (uitrustingsafhankelijk) en de verwarmings-/aircostrategie aan om het brandstofverbruik bij een bepaalde rijstijl zo efficiënt mogelijk te maken. Zo verbruikt de BMW tot wel 20 % minder brandstof (waarde verkregen bij interne BMW verbruiksstudie, afhankelijk van de individuele rijstijl). Een extra besparing is mogelijk dankzij de functies Coasting en ECO PRO Route (beide uitrustingsafhankelijk), die de bestuurder afhankelijk van de verkeerssituatie, de individuele rijstijl en de routecondities een zo zuinig mogelijke route voorstelt en zo helpt om het brandstofverbruik te verlagen. Met de functie Coasting rolt de BMW zonder weerstand van de motor met een snelheid van maximaal 160 km/h door zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat en niet remt.

INTELLIGENT ENERGIEMANAGEMENT.

Het intelligente energiemanagement van de BMW 3 Serie Touring omvat standaard de BMW EfficientDynamics technologieën Auto Start Stop functie, Brake Energy Regeneration, elektrische stuurbekrachtiging en schakelindicator. Het optimale samenspel hiervan zorgt voor duurzame mobiliteit en maximale efficiency.

  • Auto Start Stop functie

    De Auto Start Stop functie zorgt ervoor dat uw BMW alleen brandstof verbruikt tijdens het rijden. Bij stilstand, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in fileverkeer, benut de Auto Start Stop functie het besparingspotentieel en schakelt de motor uit zodra de transmissie in zijn vrij staat en u het koppelingspedaal loslaat (handgeschakelde versnellingsbak) of de auto afremt tot volledige stilstand (Steptronic transmissie).

    Een symbool in het Info Display geeft aan wanneer de functie geactiveerd is. Zodra u de koppeling intrapt (handgeschakelde versnellingsbak) of uw voet van het rempedaal neemt (Steptronic transmissie), wordt de motor direct en volledig automatisch weer gestart.

    De Auto Start Stop functie heeft geen invloed op rijcomfort en veiligheid, omdat de functie niet actief is wanneer de motor nog niet de optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt, wanneer de interieurtemperatuur zich niet binnen het gewenste bereik bevindt, wanneer de accuspanning onvoldoende is of wanneer de bestuurder aan het stuur draait. Een centrale regeleenheid start de motor indien nodig ook tijdens een stop, bijvoorbeeld bij wegrollen van de auto of bij condensvorming op de voorruit. Daarnaast is de Auto Start Stop functie ook te allen tijde met een druk op de knop uit te schakelen.

  • Brake Energy Regeneration

    De Brake Energy Regeneration verlaagt het brandstofverbruik en verhoogt de efficiëntie van de aandrijving. Telkens wanneer de bestuurder remt, wordt kinetische energie gegenereerd. Tot voor kort bleef deze onbenut. De Brake Energy Regeneration maakt hieraan een einde door de vrijkomende bewegingsenergie van de auto, die ontstaat als de bestuurder het gas loslaat of remt, om te zetten in elektrische energie en daarmee de accu op te laden. Dankzij dit intelligente energiemanagementsysteem hoeft de dynamo niet meer permanent te werken en dat ontlast de generator. Resultaat: het brandstofverbruik daalt en het voor aandrijving beschikbare vermogen stijgt, helemaal in de lijn van BMW EfficientDynamics.

  • Elektrische stuurbekrachtiging

    Bij de elektrisch bekrachtigde besturing past de stuurbekrachtiging zich optimaal aan de actuele rijsnelheid aan. Dat betekent een direct en precies stuurgedrag ook bij hoge snelheden en lichtvoetige wendbaarheid bij het manoeuvreren. Daarbij verbruikt de stuurbekrachtiging alleen energie wanneer daadwerkelijk wordt gestuurd. Dit verlaagt brandstofverbruik en emissie.

    In plaats van een hydraulische pomp is een elektromotor toegepast. Waar bij conventionele systemen de pomp permanent door de motor moet worden aangedreven, werkt de elektrische ondersteuning alleen als de bestuurder aan het stuur draait. Bij rechtuit rijden en bij een constante stuuruitslag, bijvoorbeeld in lange bochten, is de elektromotor niet actief en wordt geen energie verbruikt. Door de flexibele aanpassing van de stuurbekrachtiging aan de actuele rijsituatie en rijsnelheid (Servotronic) neemt het stuurcomfort toe.

  • Schakelindicator

    Door bijtijds en optimaal schakelen kan vooral in stadsverkeer en op secundaire wegen veel brandstof worden bespaard. Optimaal schakelen, verbruik verlagen – al naar gelang de rijomstandigheden en het toerental berekent de motorelektronica constant de meest efficiënte versnelling. In het Info Display verschijnt een pijlsymbool als de BMW in een hogere of lagere versnelling zuiniger kan rijden. Daarbij herkent het systeem sterke acceleratie zodat dan pas bij hogere toerentallen schakeladviezen worden gegeven. Ook bij Steptronic transmissies – in de handgeschakelde modus – krijgt de bestuurder schakeladviezen. Bij interne vergelijktests van BMW is gebleken dat in auto's met schakelindicator ongeveer vier procent zuiniger wordt gereden.

Brochure en prijslijst.

Vraag vrijblijvend een brochure en prijslijst aan per post.