De BMW 3 Serie Gran Turismo. Rijdynamiek en efficiëntie.

DE BMW 3 SERIE GRAN TURISMO. RIJDYNAMIEK & EFFICIËNTIE.

GEEFT HET TEMPO AAN. MET HEEL VEEL SPEELRUIMTE.

DE BMW 3 SERIE GRAN TURISMO. RIJDYNAMIEK & EFFICIËNTIE.

GEEFT HET TEMPO AAN. MET HEEL VEEL SPEELRUIMTE.

Meer rijplezier met minder emissie. De BMW 3 Serie Gran Turismo brengt doelgericht samen wat ogenschijnlijk niet bij elkaar lijkt te passen. Een heel pakket aan technologieën laat hem effectief topprestaties leveren – van BMW EfficientDynamics maatregelen zoals de automatische 8-traps Steptronic transmissie tot en met het adaptieve M onderstel. En ook de actieve achterspoiler onderstreept onmiskenbaar de pure dynamiek van de BMW 3 Serie Gran Turismo.

DE BMW 3 SERIE GRAN TURISMO. RIJDYNAMIEK & EFFICIËNTIE.GEEFT HET TEMPO AAN. MET HEEL VEEL SPEELRUIMTE.

Meer rijplezier met minder emissie. De BMW 3 Serie Gran Turismo brengt doelgericht samen wat ogenschijnlijk niet bij elkaar lijkt te passen. Een heel pakket aan technologieën laat hem effectief topprestaties leveren – van BMW EfficientDynamics maatregelen zoals de automatische 8-traps Steptronic transmissie tot en met het adaptieve M onderstel. En ook de actieve achterspoiler onderstreept onmiskenbaar de pure dynamiek van de BMW 3 Serie Gran Turismo.

BMW 3 Serie Gran Turismo

DYNAMIEK IN TOPVORM.

DYNAMIEK IN TOPVORM.

Een onderstel dat pure power overbrengt op de weg. En BMW TwinPower Turbo motoren voor maximale energie. Ervaar de indrukwekkende dynamiek van de BMW 3 Serie Gran Turismo – ervaar grenzeloos rijplezier.

BMW 340i Gran Turismo:
Brandstofverbruik in l/100 km (gemiddeld): 7,3-7,0
CO2-emissie in g/km (gemiddeld): 166–159

De waarden voor stroom-/brandstofverbruik en CO2-emissie zijn afhankelijk van de gekozen wielen/banden. Als basis voor de verbruiksgegevens geldt de ECE-rijcyclus (93/116/EG). De afgebeelde modellen zijn voorzien van extra-uitrustingen.

BMW 3 Serie Gran Turismo
BMW 3 Serie Gran Turismo

DYNAMISCHE EFFICIËNTIE.

De BMW 3 Serie Gran Turismo zet maatstaven op het gebied van dynamiek en rijcomfort. In combinatie met de kracht van BMW TwinPower Turbo motoren maakt de 8-traps Steptronic transmissie een optimale krachtontwikkeling mogelijk bij alle snelheden. Het adaptieve M onderstel zorgt voor een nog dynamischere rij-ervaring.

  • BMW TwinPower Turbo motoren

    Dankzij BMW TwinPower Turbo technologie zorgen de innovatieve benzine- en dieselmotoren van het BMW EfficientDynamics motorengamma voor een bijzonder temperamentvolle krachtontplooiing en een directe respons al vanaf lage toerentallen. Tegelijkertijd springen ze zeer zuinig om met brandstof en houden ze de emissie beperkt. Met als resultaat nog meer efficiency, dynamiek – en rijplezier.

    Bij de benzinemotoren worden een innovatieve turbodrukvulling, de volledig variabele klepregeling Valvetronic inclusief dubbele VANOS en de directe benzine-inspuiting High Precision Injection toegepast. Samen zorgen deze uiterst geavanceerde componenten voor een verbluffende krachtontplooiing en tegelijkertijd voor een hoge efficiency.

    Bij de dieselmotoren worden turbodrukvulling met variabele turbinegeometrie en directe common rail-inspuiting van de nieuwste generatie gecombineerd. De hierdoor geoptimaliseerde verbranding levert een extra bijdrage aan de reductie van verbruik en emissie.

  • 8-traps Steptronic transmissie

    De 8-traps Steptronic transmissie zet maatstaven qua comfort en dynamiek en vormt een centraal onderdeel van het technologiepakket BMW EfficientDynamics. De bijzonder fijne onderlinge afstemming van de versnellingen maakt een optimale krachtontwikkeling mogelijk bij alle snelheden. Dit zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik, terwijl de bestuurder profiteert van nog meer sportiviteit en dynamiek. En bij hogere snelheden wordt het toerental gereduceerd, wat eveneens bijdraagt aan een lager verbruik en resulteert in minder motorgeluid.

    De geregelde koppelomvormer draagt daaraan bij – zelfs wanneer u zelf schakelt. In combinatie met minimale toerentalsprongen en de uiterst nauwkeurige afstemming van de transmissie zorgt deze voor een bijzonder hoog schakelcomfort.

    In rijprogramma SPORT reageert de aandrijving sportiever en spontaner, terwijl in het rijprogramma COMFORT een comfortgericht schakelprogramma in een laag toerentalgebied actief is. Ook geïntegreerde functies zoals anticiperende aandrijving, met herkenning van rijtoestand en verkeerssituatie, hebben aanzienlijke invloed op de schakelkarakteristiek van de transmissie. In elke rijsituatie kiest het systeem afhankelijk van het rijprogramma de optimale versnelling.

  • Adaptief M onderstel

    Het met tien millimeter verlaagde adaptieve M onderstel vergroot het rijdynamische potentieel van de BMW nog eens. De bestuurder kan via de Driving Experience Control de karakteristiek van het onderstel afstemmen op de rijstijl die op dat moment zijn voorkeur geniet – van comfortabel tot bijzonder sportief. Ongeacht de gekozen afstemming passen de elektronisch gestuurde dempers van het adaptieve M onderstel zich in een fractie van een seconde aan op de toestand van het wegdek. Hiervoor maakt het systeem gebruik van tal van sensoren die behalve de wielbewegingen ook de rijsnelheid registreren, om zo de optimale demping in te stellen en tegelijk de rijveiligheid te optimaliseren.

    Voor comfortabel reizen is er het rijprogramma COMFORT, waarin oneffenheden in het wegdek nauwelijks voelbaar zijn. Een bijzonder sportieve afstemming van het onderstel met een duidelijk straffere demperafstemming biedt het rijprogramma SPORT. Voor buitengewone rijdynamiek met een directere respons van aandrijving en stuurinrichting is het rijprogramma SPORT+ beschikbaar. Daarbij wordt de functie DTC (Dynamische Tractie Controle) geactiveerd, die meer slip van de aangedreven wielen toelaat, voor uitgesproken sportief rijden op de limiet. De functie DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) is ondertussen niet uitgeschakeld, maar grijpt pas aanzienlijk later in om de BMW te stabiliseren ‒ binnen de grenzen van wat fysiek mogelijk is.

BMW 3 Serie Gran Turismo
BMW 3 Serie Gran Turismo

ACTIEVE ACHTERSPOILER.

De actieve achterspoiler schuift ter verbetering van de rijstabiliteit vanaf 110 km/h automatisch uit en onder 70 km/h weer in. Via een toets in het bestuurdersportier is deze ook handmatig te bedienen.

BMW 3 Serie Gran Turismo
BMW 3 Serie Gran Turismo
BMW 3 Serie Gran Turismo
BMW 3 Serie Gran Turismo

INTELLIGENT ENERGIEMANAGEMENT.

BMW EfficientDynamics technologieën zoals Auto Start Stop functie, ECO PRO Modus, Brake Energy Regeneration en elektromechanische stuurbekrachtiging verlagen als intelligent energiemanagement het brandstofverbruik en dragen zo bij aan duurzame mobiliteit. Rijdynamiek en rijplezier van het hoogste niveau, zonder ook maar iets in te leveren.

  • Driving Experience Control inclusief ECO PRO Modus

    De Driving Experience Control biedt de bestuurder keuze uit het standaard ingestelde rijprogramma COMFORT, de op efficiëntie gerichte ECO PRO Modus, het rijprogramma SPORT voor sportief-dynamisch rijden en rijprogramma SPORT+, dat het rijdynamische grensbereik nog eens verlegt. De ECO PRO Modus past de karakteristiek van het gaspedaal, de Steptronic transmissie (uitrustingsafhankelijk) en de verwarmings-/aircostrategie aan om het brandstofverbruik bij een bepaalde rijstijl zo efficiënt mogelijk te maken. Zo kan de BMW tot wel 20 %* minder brandstof verbruiken (waarde verkregen bij interne BMW verbruiksstudie, afhankelijk van de individuele rijstijl).

    Een extra besparing is mogelijk dankzij de functies Coasting en ECO PRO Route (beide uitrustingsafhankelijk), die de bestuurder afhankelijk van de verkeerssituatie, de individuele rijstijl en de routecondities een zo zuinig mogelijke route voorstelt en zo helpt om het brandstofverbruik te verlagen. Met de functie Coasting rolt de BMW zonder weerstand van de motor met een snelheid van maximaal 160 km/h door zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat en niet remt.

    Een bijzonder comfortabele rijbeleving garandeert het rijprogramma COMFORT met overeenkomstig afgestemde autocomponenten. In de rijprogramma's SPORT en SPORT+ zijn alle besturings-, motor- en onderstelafstellingen (uitrustingsafhankelijk) gericht op sportief rijden. De motor reageert nog feller, de versnellingen van de automatische transmissie worden langer aangehouden, resp. de schakelmomenten voor de handgeschakelde transmissie later weergegeven, en de BMW reageert duidelijk directer en sportiever.

    * waarde verkregen bij intern BMW verbruiksonderzoek; afhankelijk van het individuele rijgedrag

  • Auto Start Stop functie

    De Auto Start Stop functie schakelt de motor van de BMW bij korte stops, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in de file, automatisch uit en voorkomt zo onnodig brandstofverbruik. Zodra u de koppeling weer intrapt (handgeschakelde versnellingsbak) of uw voet van het rempedaal neemt (Steptronic transmissie), wordt de motor in een fractie van een seconde automatisch weer gestart.

  • Brake Energy Regeneration

    Telkens wanneer de bestuurder remt, wordt kinetische energie gegenereerd. Tot voor kort bleef deze onbenut. De Brake Energy Regeneration maakt hieraan een einde door de vrijkomende bewegingsenergie van de auto, die ontstaat als de bestuurder het gas loslaat of remt, om te zetten in elektrische energie en daarmee de accu op te laden. Dankzij dit intelligente energiemanagementsysteem hoeft de dynamo niet meer permanent stroom te genereren en dat ontlast de motor. Resultaat: het brandstofverbruik daalt en het voor aandrijving beschikbare vermogen stijgt, helemaal in de lijn van BMW EfficientDynamics.

  • Elektrische stuurbekrachtiging

    Bij de elektrisch bekrachtigde besturing past de stuurbekrachtiging zich optimaal aan de actuele rijsnelheid aan. Dat betekent een direct en precies stuurgedrag ook bij hoge snelheden en lichtvoetige wendbaarheid bij het manoeuvreren. Daarbij verbruikt de stuurbekrachtiging alleen energie wanneer daadwerkelijk wordt gestuurd. Dit verlaagt brandstofverbruik en emissie.

    In plaats van een hydraulische pomp is een elektromotor toegepast. Waar bij conventionele systemen de pomp permanent door de motor moet worden aangedreven, werkt de elektrische ondersteuning alleen als de bestuurder aan het stuur draait. Bij rechtuit rijden en bij een constante stuuruitslag, bijvoorbeeld in lange bochten, is de elektromotor niet actief en wordt geen energie verbruikt. Door de flexibele aanpassing van de stuurbekrachtiging aan de actuele rijsituatie en rijsnelheid (Servotronic) neemt het stuurcomfort toe. 

Brochure en prijslijst.

Vraag vrijblijvend een brochure en prijslijst aan per post.

BRANDSTOFVERBRUIK EN CO2-EMISSIE.

  • Meer informatie over officiële brandstofverbruiks- en CO2-emissiewaarden treft u aan op de website van de RDW: www.rdw.nl. Alle motoren voldoen aan de laatste EU-emissienorm. Alle CO2-verbruiksgegevens zijn gemeten tijdens officiële homologatietests in overeenstemming met de NEDC EU Richtlijn. Onder normale gebruiksomstandigheden kunnen de actuele verbruikscijfers afwijken door rijstijl, weg- en verkeersfactoren, weersinvloeden, de onderhoudsconditie en de belading van de auto. Wijzigingen in constructie en/of uitrusting en/of mogelijkheden, alsmede fouten, voorbehouden.

    De gegevens hebben geen betrekking op een specifiek exemplaar en maken geen deel uit van het aanbod, maar dienen ter vergelijking van de verschillende modellen onderling. CO2-emissie die ontstaat bij het produceren en leveren van de brandstof of andere energiedragers, wordt bij het bepalen van de CO2-emissie overeenkomstig Richtlijn 1999/94/EG buiten beschouwing gelaten.

  • Waarden op basis van de ECE-testcyclus, afhankelijk van de gekozen bandenmaat. De afgebeelde modellen zijn voorzien van extra-uitrustingen.

    Meer informatie over officiële energieverbruiks-, brandstofverbruiks- en CO2-emissiewaarden van nieuwe auto's vindt u overzichtelijk gerangschikt in het Brandstofverbruiksboekje, dat wordt uitgegeven door de RDW. Dit boekje is te downloaden van de website van de RDW – www.rdw.nl – en is kosteloos verkrijgbaar bij elke BMW dealer.

    De gegevens hebben geen betrekking op een specifiek exemplaar en maken geen deel uit van het aanbod, maar dienen ter vergelijking van de verschillende modellen onderling. CO2-emissie die ontstaat bij het produceren en leveren van de brandstof of andere energiedragers, wordt bij het bepalen van de CO2-emissie overeenkomstig Richtlijn 1999/94/EG buiten beschouwing gelaten.